Mali

åh, blir så irriterad. Fick årsredovisning från Mali på mitt fadderbarn igår. Hade översatt hela brevet från engelska till svenska här i bloggen sen får datorn nå ryck och allt försvinner men skriver lite kort vad det stod.

Seydou mår bra, pengarna har gått till bland annat vaccinationer mot gula febern,mässlingen,polio och hjärnhinneinflamation. Nu kan dom äta 3 mål mat om dagen. Frukost och lunch blir det gröt. Middag får dom gröt med grönsakssås. Hans favoritmat är ris som han får lite då och då. Seydou och hans bröder tar hand om getterna och hämtar dricksvatten till familjen. 7e oktober 2008 var en sorglig dag för Seydou och hans familj då hans lillebror dog.Han har också fått upplevt invigning av ett barncenter på Mali. När dom firade Tabaski som är en årlig offerfest fick han bära kostym och äta sin favoritmat. Hans pappa slaktade och offrade en get. Seydou har börjat skolan och tack vare alla faddrar har dom kunnat köpa in lite skolmaterial.  När han leker bygger han lerfigurer, spelar fotboll eller rullar bildäck.

När man läser sånt här inser man hur bra man egentligen har det. Vi klagar på att vi äter för mycket och att vi fryser när vi bara kan klä på oss mera kläder. 



Skönt med långledigt nu enda tills på tisdag. Nu har jag börjat om med min nyttighetskost. Ska ut och springa elljusspåret idag hade jag tänkt. Missade tyvärr fotbollsträningen igår. Dom här lediga dagarna ska jag försöka hnna med att städa mitt rum och plugga.  Idag har jag vart ner på stan och fikat först med Josefin, Elinor och Jenny sen fika jag med Jannica och Ulle men jag var någorlunda nyttig ändå. Åt en bakad potatis med sallad, räkor och vitlökssås. Och mineralvatten till det.


Seydou 4 år.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0